“Trójkącik w sprzedaży”
Znasz to uczucie bycia pomiędzy działem sprzedaży i marketingu pracując w dziale VM?
Znasz te wojny pomiędzy działem sprzedaży i marketingu?
Gdzie w tym wszystkim jest Visual Merchandising lub Merchandising?
Dziś o tym jak ważna jest komunikacja i współpraca by zadowolić klienta.
Pomiędzy działem marketingu i sprzedaży są działania (lub dział) merchandisingowe / visual merchandisingowe.
Bycie w takiej pozycji bywa bardzo trudne i wymaga bardzo wiele cierpliwości, kreatywności, elastyczności działań w stosunku do osób pracujących na pozostałych stanowiskach.
Rolą działań VM jest wyeksponowanie na sali sprzedaży produktu tak by był on spójny z kreacją działu marketingu. Czyli?
Jeżeli marketing opowie poprzez swoje działania o wyjątkowości lub dobrej cenie produktu i wykreuje to w mediach, to potem dział VM musi znaleźć sposób na to, by tak zbudować ekspozycję na której klient odnajdzie promowany produkt. Produkt powinien być dodatkowo jeszcze wyeksponowany w taki sposób, by nie było wątpliwości, że to o tym produkcie opowiadał marketing klientowi.
Tu pojawia się szereg technik VM / Merchandising
Technika 3xO
- odpowiedni towar
- odpowiednie miejsce
- odpowiedni czas
Przykład: Dział marketingu w marcu decyduje się promować w sklepie budowlanym produkty do ogrodu np. fotele. Produkty (tu możesz wstawić dowolny produkt z innej branży np. pierścionek, buty, książkę itp.) muszą znaleźć się w konkretnym przedziale czasowym w gorących miejscach sprzedaży w odpowiedniej ilości. Wspomniane fotele ogrodowe muszą być opatrzone dodatkową informacją, która przypomini klientowi informacje z jakim spotkał się np. w mediach.
Oczywiście marketing może zaprojektować i wyprodukować dodatkowe materiały – standy, cenówki, plakaty itp. by podkreślić komunikat a VM jest odpowiedzialny za montaż. Podsumowujący dział marketingu oczekuje od działu VM /M, że wyeksponuje produkt tak by podkreślić komunikat. Rolą działu VM jest takie zaprojektowanie ekspozycji zgodnie z technikami VM by ekspozycja była atrakcyjna i spójna z komunikacją marketingową.
A dział sprzedaży? Oczywiście też ma oczekiwania względem działu VM, co jest zrozumiałe. Dział sprzedaży chce by towar sprzedawał
się szybko, dużo, najlepiej w pierwszej cenie. Często są naciski ze strony działu sprzedaży by towaru było dużo, bardzo dużo. A doświadczony VM wie, że strategia im więcej tym lepiej nie zawsze jest dobra i może prowadzić do katastrofy, szczególnie w markach premium lub tych co aspirują do bycia postrzeganym jako premium. Czy to wszystko na linii VM – sprzedaż. Zdecydowanie nie, tematów jest dużo w tym obszarze ale chcę zwrócić uwagę szczególnie na jeden aspekt.
Jasne określenie co jest produktem lub linią produktów priorytetowych to podstawa. Jeśli dział VM wie na czym w szczególności zależy działowi sprzedaży, to stosując technik VM jest wstanie tak ukształtować ekspozycje by te produkty by te częściej wpadały do koszyka klienta.
Podsumowując
Dział marketingu jest odpowiedzialny za działania promocyjne i wizerunkowe które na końcu mają doprowadzić te tego by klient pokochał markę, zaufał jej chętnie przychodziła do sklepu i był przekonany o zakupie.
Dział sprzedaży odpowiada wyniki sprzedaży.
Dział VM odpowiada za to by w sklepie towar był wyeksponowany atrakcyjnie zgodnie w kreacją marketingu ale i za wyniki sprzedaży, budując ekspozycje zgodnie z celami sprzedażowymi ale i z technikami VM.
Ciekawy to trójkącik 🙂 i jak to w trójkątach bywa czasami jest pienie i miłość płynie a czasami gromy z nieba lecą 🙂
Zobacz nasze pozostałe artykuły. Kliknij: TUTAJ