14 maj 2020

Visual merchandising... bo Twój klient kupuje oczami.

Zespół VM studio

Płacisz za całą przestrzeń, na której handlujesz, więc każdy jej skrawek jest równie cenny. Dlaczego nie zadbać o każdy z tych 30, 40 czy 150 metrów kwadratowych? Niech każdy na siebie zarobi.

 Jak zachowuje się klient w sklepie? Rzut oka na wystawę, objęcie wzrokiem ekspozycji, ocena towaru po dotknięciu lub obejrzeniu w lustrze – o sprzedaży decydują spojrzenia, wrażenia, zapach, emocje. Nic  konkretnego? Przeciwnie. Visual merchandising wszystko nazywa i określa, a robi to w celu maksymalizacji zysków sklepu. Kto nie chciałby osiągać większych zysków?

14 maj 2020

Strefa kasy.

Zespół VM studio

Podczas szkoleń z visual merchandisingu często pada pytanie. Czy w sklepie przy kasie powinny stać jakiekolwiek produkty?

Uczestnicy warsztatów mają z reguły co do tego wątpliwości. Nie chcą przecież niepotrzebnie ingerować w atrakcyjnie prezentującą się strefę kasową, nie chcą zagracać przestrzeni i psuć efektu poprzez piętrzące się stojaczki, koszyki i pudełka z produktami. W takim razie stawiać czy nie stawiać? A jeśli tak, to co – towary przecenione, nowe czy z kolekcji stałej? Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta.

14 maj 2020

Aranżacja sklepu.

Zespół VM studio

Na szkoleniach, które prowadzę z zakresu „Ekspozycji towaru – Visual Merchandising” temat Witryny zaczynam od stwierdzenia: manekin „mówi” do klienta – „u nas wydasz masz szansę tak wyglądać”.

Następnie proszę uczestników szkolenia  by przywołali w pamięci manekiny ze swoich sklepów i odpowiedzieli na pytanie czy chcieli by tak wyglądać. Czy domyślacie się jaka jest reakcja części uczestników- „o matko!- koszmar”. Następnie słyszę komentarze- ‚nigdy tak nie myślałam o swoich witrynach, nie wiedziałam, ze to takie ważne” To witryna decyduje o tym czy klient podejmie decyzję i przekroczy próg Twojego sklepu.

14 maj 2020

Słodki zapach sukcesu.

Zespół VM studio

Sukces użycia zapachu w celu zainspirowania pewnych zachowań to rosnąca w siłę strategia dla wielu różnych marek. Coraz więcej firm szuka potencjalnych zastosowań i odkrywa nowe możliwości wykorzystania tej innowacyjnej techniki.

Otaczający zapach jest jedną z najbardziej postępowych metod, którą marka może wykorzystywać by zrobić wrażenie i nawiązać kontakt między firmą a umysłem swoich klientów.

2 maj 2020

Audiomarketing w sklepie. Dźwiękowe logo marki.

Zespół VM studio

Czym jest audio marketing?

Audio marketing to kreowanie wizerunku, budowanie atmosfery oraz docieranie z przekazem promocyjno-reklamowym poprzez odpowiednio dobraną muzykę. Audio marketing to budowanie muzycznego tła, które staje się wizytówką naszej firmy, marki, punktu handlowo-usługowego.

28 kwiecień 2020

Baero czyli co tracimy przez złe oświetlenie.

Zespół VM studio

Co tracimy jeśli w sklepie jest złe oświetlenie?

Przede wszystkim tracimy klientów. Współczesny konsument wybiera sklepy ładne, czyste i dobrze oświetlone. Oświetlenie kreuje odpowiednią atmosferę, tak aby klient czuł się komfortowo, co zazwyczaj pociąga za sobą większe zakupy. W przypadku świeżych towarów takich jak mięso, owoce czy chleb źle dobrane oświetlenie może spowodować że nawet dobrej jakości towary będą się słabo sprzedawały, co z kolei prowadzi do znacznych strat. Chleb musimy sprzedać w dniu w którym został upieczony, warzywa i owoce powinny rotować bardzo szybko, to samo dotyczy mięsa, wędlin czy ryb. Człowiek kupuje wzrokiem, więc odpowiednie pokazanie towaru jest kluczowe do optymalnej sprzedaży. Dlatego BARO projektując oświetlenie sklepu ma do dyspozycji aż 12 różnych barw światła, tak aby doskonale podkreślić walory każdego typu towaru.

15 kwiecień 2020

Porozmawiajmy o zmianach

Zespół VM studio

„Postęp jest niemożliwy bez zmiany, a ci, którzy nie mogą zmienić swoich umysłów, nie mogą zmienić niczego”

George Bernard Shaw

Wszystkie moje działania w pracy związane są ze zmianami. Wprowadzam je w rożnych obszarach, prowadząc projekty dla biznesu. Największe wyzwanie, a zarazem najtrudniejsze, to realizowanie Sklepowych Rewolucji. Są to projekty, które wymagają ogromu pracy, zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i fizycznym u wszystkich zaangażowanych. 

6 kwiecień 2020

Grunt to dobry pomysł

Zespół VM studio

 

Dobrego wyniku w biegu nie osiągniemy bez dobrych butów. Tak samo nie wygramy wyścigu do portfela klienta bez dobrego korekty obecnych planów marketingowych.

Bez względu na to, jak dużym graczem na rynku jest nasz sklep, wszyscy uprawiamy tę samą dyscyplinę sportową: biegi przełajowe, których celem jest dotarcie do serca a raczej portfela klienta. Obecny okres jest bardzo trudny lub wręcz katastroficzny dla niektórych branż. Siedzenie i czekanie na rozwój wypadków jest najgorszym, możliwym rozwiązaniem. W związku z tym warto przygotować się, ponownie przemyśleć strategię, wprowadzić korekty i odpowiednio zaplanować działania, by ten bieg wygrać.

Co zrobić, aby nie pozostać w ogonie wyścigu?

11 luty 2020

Projektowanie doświadczenia zakupowego

Zespół VM studio

Zakupy to więcej niż wydawanie pieniędzy. Mogą być sposobem spędzania wolnego czasu, formą uzależnienia lub rozrywki. Kupowanie dla klienta łączy się z emocjami, a nie tylko z sięganiem po portfel.

Jak oferować klientowi przeżycia jako gratis do asortymentu i skutecznie budować doświadczenia zakupowe offline, czyli w sklepie stacjonarnym? Dzisiejszy klient w sklepie typu offline to wyzwanie. Zainteresowanie go, zdobycie i utrzymanie jest sztuką. Wróci, gdy zakupy pozostawią w jego świadomości wspomnienia i przeżycia, a nie jedynie towar i wysokość kwoty na paragonie. Od czego wyjść i na czym bazować, tworząc doświadczenie zakupowe w sklepie offline? Czy każdy sklep może spróbować je kreować? Co zyskuje na tym klient, a co przedsiębiorca?

29 stycznia 2020

Nie daj się zaskoczyć walentynkom

Zespół VM studio

Przygotowując się do otwarcia sklepu, trzeba sobie na początku zadać bardzo ważne pytanie: jakiego klienta chcemy przyciągnąć.

Tak jak planujemy zamawianie towaru na cały rok czy urlopy, tak samo warto zaplanować działania marketingowe w dłuższej perspektywie. Ktoś pewnie pomyśli: Ale właściwie po co? Czy nie można po prostu na trzy tygodnie przed walentynkami wstawić serduszka na witrynę i już? A właściwie o co tyle hałasu z tym marketingiem i planowaniem akcji w sklepie?

29 stycznia 2020

Wyciągnijcie towar z szuflad, czyli co nas irytuje w sklepach z bielizną?

Zespół VM studio

Wywiad z Dagmarą Habierą, specjalistką visual merchandisingu.

Zdarzyło Wam się kiedyś przechodzić obok sklepu z biustonoszami i zrezygnować z wejścia, chociaż przydałby się Wam nowy stanik? Albo wejść do salonu i wyjść, obróciwszy się na pięcie? Mnie zdarza się to regularnie. Rezygnuję, bo w większości mijanych sklepów nie spodziewam się swojego rozmiaru i wiem, że dużo łatwiej znajdę wszystko w internecie. Wiem też jednak, że istnieją salony z lepszym asortymentem (choćby te ze Spisu Dobrych Sklepów). A także – że narzekają, że trudno im przyciągnąć klientki. Dlaczego tak się dzieje? Czemu tak wielu z nas zakupy stacjonarne wciąż nie kojarzą się z przyjemnością?

29 stycznia 2020

Visual Merchandising: Od czego zacząć?

Zespół VM studio

Przygotowując się do otwarcia sklepu, trzeba sobie na początku zadać bardzo ważne pytanie: jakiego klienta chcemy przyciągnąć. Musimy określić grupę docelową. Bez zrobienia tego, potem trudniej będzie prowadzić sprzedaż i osiągnąć zamierzone cele finansowe.

Wszystko dla wszystkich mają supermarkety, często w cenach, z którymi nie da się konkurować. Szansą na zdobycie coraz bardziej wymagających klientów jest stworzenie miejsca z charakterem.

Debiutant musi ustalić, czy chce na przykład postawić na sprzedaż zabawek, czy też przede wszystkim na sprzedaż ubranek dla grupy wiekowej 0-3. Gdy już będziemy wiedzieli, jakimi grupami produktów będziemy handlować, wtedy można zacząć zastanawiać się nad tym, jak nasz sklep pownien wyglądać. Jeżeli planujemy mieć wyłącznie zabawki, to lokal może być bardziej kolorowy. Jeśli natomiast chcemy otworzyć salon, w którym znajdzie się oferta dla najmłodszych, to możemy wydzielić w sklepie strefę noworodków i wyodrębnić kolejne 2 grupy: produkty dla dziewczynek dla chłopców.

29 stycznia 2020

Dlaczego powinieneś mieć „ładny” sklep?

Zespół VM studio

Wielu rodzimych przedsiębiorców omija szerokim łukiem szkolenia z visual merchanidisingu. Zatowarowanie sklepu polega według nich na tym, że trzeba kupić towar i ułożyć go jak najwięcej na półkach. Merchandising? A po co mi „ładny” sklep?

Tymczasem wcale nie chodzi o to, żeby sklep był ładny! Owszem, on rzeczywiście staje się ładny, przejrzysty i estetyczny, gdy zaczniemy stosować reguły vm, ale głównym celem visual merchandisingu jest zwiększenie sprzedaży. Wszystkie reguły i zasady vm podporządkowane są jednemu celowi – chodzi o takie zagospodarowanie przestrzeni sklepu, takie ułożenie towaru, żeby jak najbardziej dopasować się do potrzeb klienta, przekonać go do wypróbowania, dotknięcia i w konsekwencji zakupu towaru.

29 stycznia 2020

„Nie umiecie sprzedawać!” – czy mówisz tak swoim pracownikom?

Zespół VM studio

W wielu biznesach proces szkolenia sprzedawcy polega na pokazaniu kasy fiskalnej, terminala kart płatniczych i.. na tym wdrożenie się kończy.

Tymczasem sprzedawanie to sztuka, umiejętność jak każda inna. Niektórzy z nas się z nią rodzą, potrafią sprzedawać intuicyjnie. To garstka nielicznych szczęśliwców, cała reszta musi się tego po prostu nauczyć.