Baero czyli co tracimy przez złe oświetlenie.

Przede wszystkim tracimy klientów. Współczesny konsument wybiera sklepy ładne, czyste i dobrze oświetlone. Oświetlenie kreuje odpowiednią atmosferę, tak aby klient czuł się komfortowo, co zazwyczaj pociąga za sobą większe zakupy.

1. Co tracimy jeśli w sklepie jest złe oświetlenie?

Przede wszystkim tracimy klientów. Współczesny konsument wybiera sklepy ładne, czyste i dobrze oświetlone. Oświetlenie kreuje odpowiednią atmosferę, tak aby klient czuł się komfortowo, co zazwyczaj pociąga za sobą większe zakupy. W przypadku świeżych towarów takich jak mięso, owoce czy chleb źle dobrane oświetlenie może spowodować że nawet dobrej jakości towary będą się słabo sprzedawały, co z kolei prowadzi do znacznych strat. Chleb musimy sprzedać w dniu w którym został upieczony, warzywa i owoce powinny rotować bardzo szybko, to samo dotyczy mięsa, wędlin czy ryb. Człowiek kupuje wzrokiem, więc odpowiednie pokazanie towaru jest kluczowe do optymalnej sprzedaży. Dlatego BARO projektując oświetlenie sklepu ma do dyspozycji aż 12 różnych barw światła, tak aby doskonale podkreślić walory każdego typu towaru.

2. Jak wybiera się oświetlenie do sklepu?

Oświetlenie sklepowe dobiera się ze względu na rodzaj zatowarowania, sposób ustawienia mebli oraz efekt jaki chcemy uzyskać. Inaczej oświetla się delikatesy spożywcze, inaczej supermarket, inaczej sklep odzieżowy czy aptekę. Dobieramy różne barwy światła, różne poziomy oświetlenia oraz różne sposoby akcentowania poszczególnych towarów. Oczywiście potem dochodzą preferencje osobiste lub regionalne.

3. Jak jaka jest rola oświetlenia budowaniu wizerunku marki w sklepie?

Oświetlenie staje się integralną częścią koncepcji wyposażenia sklepów. Dlatego większość sklepów sieciowych opracowuje standardy dotyczące mebli, ich ustawienia, zatowarowania, visual merchandisingu i oczywiście oświetlenia.

4. Czy oświetlenie w sklepie można podzielić na rodzaje/przeznaczenie?

W przypadku oświetlenia dla branży Retail możemy je podzielić na oświetlenie ogólne i oświetlenie akcentujące. To drugie z kolei możemy podzielić dalej na oświetlenie o barwach standardowych, intensyfikujących lub specyficznych dla danego produktu.

5. Jakie są korzyści ekonomiczne z zastosowań LED?

W skrócie możemy powiedzieć, że przy wymianie oświetlenia tradycyjnego (oprawy fluorescencyjne lub lampy wyładowcze) na oprawy w technologii LED możemy znacznie zmniejszyć zużycie energii elektrycznej. Myślę, że średnio o połowę, ale zdarzały mi się remodelingi sklepów gdzie zużycie prądu spadało o 65-70%. Ale montaż oświetlenia to jedno, drugą sprawą z ekonomicznego punktu widzenia jest jego długowieczność i niezawodność. Ale nie dotyczy to wszystkich opraw w technologii LED. Na żywotność układu wpływa nie tylko jakość zastosowanych czipów ledowych i układów zasilających. Bardzo ważny jest sposób wykonania korpusu oprawy tak aby zapewnić wszystkim podzespołom jak najlepsze chłodzenie. Dlatego decydując się na zakup oświetlenia warto zwrócić uwagę na wskaźnik trwałości (określany literami L/B przy określonej ilości godzin). W przypadku opraw BARO ten współczynnik dla wszystkich opraw jest najwyższy na rynku i wynosi L80/B10 przy 50.000h. Niewielu producentów opraw LED spełnia te parametry.

Artykuł powstał we współpracy z Baero

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *