Audiomarketing w sklepie.
Dźwiękowe logo marki.

Czym jest audio marketing?

Audio marketing to kreowanie wizerunku, budowanie atmosfery oraz docieranie z przekazem promocyjno-reklamowym poprzez odpowiednio dobraną muzykę.

Audio marketing to budowanie muzycznego tła, które staje się wizytówką naszej firmy, marki, punktu handlowo-usługowego.

Co tracimy jeśli w sklepie jest cisza?

Bardzo dużo ponieważ dziś muzyka obecna jest już nawet w toaletach. Przede wszystkim sklepy, w których panuje cisza tworzą od razu wrażenie pustki, czujemy się w nich dziwnie. Bardzo często wchodząc do takiego sklepu zastanawiamy się – co jest nie tak, czy to nie jest likwidacja? Zadajemy sobie pytania – czy właściciela nie stać na włączenie muzyki a jeśli tak jest, to czy na pewno to dobry sklep na wydawanie moich pieniędzy…

Dziś na świecie nie ma markowych sklepów, w których panuje zupełna cisza. Bardzo często odwiedzamy takie miejsca także dlatego, że słyszymy tam ciekawą, wyróżniająca muzykę.

Muzyka poprawia nastrój i sprawia, że czujemy się dobrze, a w miejscach, w których jest nam przyjemnie wydajemy po prostu więcej pieniędzy. Wg. badań przeprowadzonych przez brytyjskie organizacje zbiorowego zarządzania (odpowiednik polskiego Zaiks’u) – klienci są skłonni wydawać średnio nawet o 5 % więcej na zakupy i usługi w miejscach, gdzie słyszą muzykę.

Nasza firma – Muzyczna Galanteria dostarcza muzykę nie tylko dla sklepów i punktów usługowych, ale także do hoteli, salonów kosmetycznych, salonów spa, biur czy nawet gabinetów dentystycznych.

Jak wybiera się muzykę do sklepu?

 Naszym pierwszym kryterium jest grupa docelowa klienta i przede wszystkim wiek klienta, do którego chcemy dotrzeć. Muzyka jest tak różnorodna tak jak ludzie i oferty handlowo usługowe. Inną muzykę dobieramy do sklepu odzieżowego dla kobiet, inną do restauracji i jeszcze inną do centrum sportowego. Muzyka potrafi w wyjątkowy sposób podkreślić charakter miejsca lub zakłócić spójny przekaz marketingowy – na przykład poprzez emisję muzyki z lat 80’ w sklepie odzieżowym dla młodzieży itd…

Jak jaka jest rola audio w sklepie/ w budowaniu wizerunku marki w sklepie?

Nasze promocyjne działania skierowane do konkretnej grupy klientów mogą okazać się nie do końca skutecznie jeśli na końcu w punkcie handlowym emitowana będzie nieodpowiednia muzyka.  Klienci często nie zwracają uwagi na muzykę (jeśli ich nie drażni) a mimo tego ma ona bezpośredni wpływ na ich odbiór miejsca, w którym przebywają.

Przykład: klienci sieci sklepów  sportowych ocenili sklepy jako ‘nowoczesne i przyjemne’ kiedy grano utwory współczesne o szybszym tempie i jednocześnie oceniali te same sklepy jako ‘szare, stare i nudne’ kiedy grano tam wolną muzykę rockową.*

 Muzyka posiada  więc zdolność wpływu na to, co ludzie myślą oraz jaki mają nastrój.

  • Muzyka buduje atmosferę

 Klienci mogą oceniać te same miejsca zupełnie inaczej w zależności od tego, jaka grana jest tam muzyka, na zasadzie lustra.

Przykład: Różne style muzyczne a także głośność muzyki wpływały na to, że klienci baru oceniali go w różny sposób. Gdy emitowano w nim muzykę z ‘vigorem’ – tak też oceniany był bar, gdy muzyka była nudna lub stara – był oceniany również w ten sposób.*

  • Muzyka wpływa na zachowania klientów

Rodzaj odtwarzanej muzyki może mieć wpływ na zachowanie i decyzje zakupowe klientów

Przykład: Gdy w sklepie z winami odtwarzana była muzyka niemiecka, sprzedaż niemieckich win przekraczała sprzedaż win francuskich w skali 3:1 i odwrotnie. Kiedy odtwarzana była muzyka francuska, sprzedaż francuskich win przekraczała sprzedaż win niemieckich w skali 3:1*

  • Muzyka przyciąga i przedłuża wizyty klientów

Odpowiednio dobrana muzyka i jej tempo wpływa bezpośrednio na czas przebywania i decyzje zakupowe klientów.

Przykład: Kiedy w supermarkecie spożywczym odtwarzane były utwory w wolnym tempie, przejście wyznaczonej odległości zajmowało klientom średnio 128 sekund. Gdy odtwarzano muzykę szybką – ten sam dystans pokonywany był w 109 sekund.

Można więc zakładać, iż istnieje prawdopodobieństwo, że kiedy odtwarzamy utwory wolne, klienci wydadzą średnio więcej pieniędzy na zakupy, w wyniku przedłużenia wizyt. Choć ostatecznie zależy to także od asortymentu, oferty itd., ale muzyka może pomóc. Tę zależność zauważyły już największe sieci handlowe w Polsce, które korzystają z naszej usługi audio marketingu. Muzyka pomaga – zapraszam na muzycznagalanteria.pl

 Źródło: *Prs for Music (UK) oraz  The Guardian dla Prs for Music (UK)

Daniel Król,

Prezes Zarządu Audio Marketing Sp. z o.o. http://muzycznagalanteria.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *