Aranżacja sklepu

Na szkoleniach, które prowadzę z zakresu „Ekspozycji towaru – Visual Merchandising” temat Witryny zaczynam od stwierdzenia: manekin „mówi” do klienta – „u nas wydasz masz szansę tak wyglądać”.

Następnie proszę uczestników szkolenia  by przywołali w pamięci manekiny ze swoich sklepów i odpowiedzieli na pytanie czy chcieli by tak wyglądać. Czy domyślacie się jaka jest reakcja części uczestników- „o matko!- koszmar”. Następnie słyszę komentarze- ‚nigdy tak nie myślałam o swoich witrynach, nie wiedziałam, ze to takie ważne” To witryna decyduje o tym czy klient podejmie decyzję i przekroczy próg Twojego sklepu.

Przeciętny konsument poświęca na obejrzenie aranżacji witryny 3 do 8 sekund, to naprawdę zaledwie chwila. Jaka powinna być by zmotywować pokolenie M do wejścia do sklepu?

Odpowiadam- atrakcyjna i często zmieniana.

Rozkładając temat witryny na czynniki pierwsze to składa się na nią: manekiny, światło, dobra informacja, dekoracja , cena.

Nasze modelki.

Manekiny- torsy na których eksponujemy towar powinny być atrakcyjne o współczesnym wyglądzie co nie oznacza, ze drogie. Należy zwrócić uwagę by eksponowane modele bielizny dobrze układały się na torsie. Ilość torsów nie powinna przytłaczać powierzchni witryny ale nie może ich też być za mało, bo wtedy stworzymy wrażenie pustki. Jeżeli do ekspozycji bielizny stosujemy torsy- co rekomendujemy- to należy zadbać by te torsy stały na  podestach, stolikach. Szczególnie ważne to jest w przypadku witryn które są przeszkolone od sufitu do podłogi. Dlaczego to jest takie ważne? Ustawiając torsy o wysokości 1 na samej podłodze powodujemy, że to co najciekawsze jest poza linią wzroku klienta. Co więcej zmuszamy klienta by schylał się by obejrzeć biustonosz.

Czy jesteś widoczny?

Światło- warto by na witrynie zastosowane zostały reflektory kierunkowe, które doświetlą witrynę i towar który eksponujemy na witrynie.  Dlaczego to jest tak ważne w sklepie z bielizną? Produkt który eksponujemy jest bardzo delikatny i precyzyjnie wykonany. Jeśli towaru nie doświetlimy to nasz klient dojrzy tylko plamę koloru a nie dojrzy modnych detali. Pamiętajmy pokolenie M poszukuje mody, nowości. Należy więc zadbać by już nasza dobrze doświetlona witryna, dobrze doświetlona motywowała poszukiwaczy trendów do przekroczenia progu naszego sklepu. 

Często na szkoleniu dostaję pytanie- Jak sprawdzić czy moja witryna jest dobrze oświetlona. Polecam dwa proste sposoby. Stańmy w odległości 10 m od naszego sklepu i sprawdźmy czy  nasza witryna jest jasna i dobrze oświetlona w porównaniu do sąsiednich sklepów. Jeśli witryna będzie najjaśniejsza zwróci uwagę Klienta. Drugi sposób – poprośmy kogoś kto nie jest zorientowany w ofercie naszego sklepu by obejrzał naszą witrynę z odległości   3-4 i powiedział co widzi. Następnie my policzmy ile wiemy na temat produktów i odpowiedzmy sobie na pytanie jak nasza wiedzę na temat produktów zakomunikować na witrynie. Oczywiście należy zachować balas pomiędzy informacjami a produktami.

Dekoracje

Dekoracje- warto by witryna była ciekawie zaaranżowana, a aranżacja zmieniała się regularnie. Tak by pokazać zmianę na witrynie i już z odległości kilkunastu kroków wysyłać do klienta informację NOWOŚC! Zmiana aranżacji nie tylko w zakresie nowych modeli eksponowanych na manekinach, czy plakatu dostarczonego przez producenta ale także w obszarze elementów dekoracyjnych.  Czy warto poświecić czas na tworzenie aranżacji witryny? Odpowiem na to pytanie tak- zachęcam przeanalizować witryny sieciowych sklepów z bielizną. Tam widoczne są regularne dekoracje oraz torsy ubrane w spójna kolorystykę. Oczywiście sklepy sieciowe mają większe budżety ale przy odrobinie zaangażowania można stworzyć ciekawą aranżację witryny. Obecnie na rynku jest wiele możliwości dekoracji za naprawdę niewielkie pieniądze. Mamy do wyboru, pompony, rozety, wstążki, tkaniny i elementy przestrzenne. Liczy się pomysł.

Mów głośno, wyraźnie i chwal się!

Nasz klient z pokolenia M poszukuje wrażeń, nowych modeli, kolorów, technologii. Założenie na manekina nowego modelu biustonosza bez dodania widocznego opisu- korzyści wynikających z zakupu tego modelu mija się z celem. Nie możemy oczekiwać od naszych klientów, że domyślą się iż jest to nowy model, nowa konstrukcja, nowy kolor, nowa technologia. Nasz klient nie ma obowiązku znać doskonale naszej oferty i orientować się w nowych modelach bielizny. Warto dołożyć do witryny atrakcyjnie wyglądający materiał reklamowy informujący o ofercie która dostępna jest na witrynie.

Nowość!

Dostępny w rozmiarach od …. do….

Biustonosz do biegania…

Możliwości jest wiele by zwabić klienta pokolenia M do sklepu poprzez opracowanie dobrej komunikacji. Wystarczy dobry pomysł i zaangażowanie.

Cena!

Cena może być czynnikiem który motywuje klientów do odwiedzenia sklepu. Warto na witrynie opisać ceny eksponowanych modeli biustonoszy, tak by klient był zorientowany w poziomie cenowym.  Nie można także pominąć informacji o obniżce cen. Ale uwaga! Badania pokazują, że nie wystarczy napisać tylko -50%, bo to już nie działa na klientów- nie widzą tych informacji.  Do tej informacji należy dodać także  cenę przed i po przecenie, tak by Klient zobaczył korzyść wynikająca z tej obniżki. Taka precyzyjna informacją zwiększa szansę na przekroczenie progu naszego sklepu.

Na koniec warto poruszyć temat ogólnego wrażenia witryny.

Jeśli chcemy by Twój klient zapamiętał sklep to WYRÓŻNIJ SIĘ na tle konkurencji. Nawet jeśli masz już funkcjonujący sklep warto obejrzeć witrynę krytycznym okiem i zastanowić się  nad tym czy mój sklep wyróżnia się na tle konkurencji. Co mogę zrobić/ zmienić by klient zawsze pamiętał mój sklep poprzez atrakcyjna aranżację witryny. Pamiętamy pokolenie M oczekuje nowości, zmiany swobody w dostępie do informacji i nasza witryna warto by spełniała te oczekiwania. Pokolenie M jest wymagające, śledzi trendy i oczekuje by miejsce w którym dokonuje zakupów było urządzone atrakcyjnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *