Grunt to dobry pomysł

Dobrego wyniku w biegu nie osiągniemy bez dobrych butów. Tak samo nie wygramy wyścigu do portfela klienta bez dobrej korekty obecnych planów marketingowych

Bez względu na to, jak dużym graczem na rynku jest nasz sklep, wszyscy uprawiamy tę samą dyscyplinę sportową: biegi przełajowe, których celem jest dotarcie do serca a raczej portfela klienta. Obecny okres jest bardzo trudny lub wręcz katastroficzny dla niektórych branż. Siedzenie i czekanie na rozwój wypadków jest najgorszym, możliwym rozwiązaniem. W związku z tym warto przygotować się, ponownie przemyśleć strategię, wprowadzić korekty i odpowiednio zaplanować działania, by ten bieg wygrać.

Co zrobić, aby nie pozostać w ogonie wyścigu?

Czy nowy plan działań marketingowych jest w
ogóle potrzebny? Często słyszy się opinię, że firmy są w stanie się bez niego
obejść – jeśli mają dobry produkt i tak go sprzedadzą. Czy to jednak faktycznie
takie proste? Naprawdę myślicie, że w dobie ogromnej liczby komunikatów, jakie wysyłane są przez sklepy do klientów, można stać w kącie cicho jak myszka i czekać, aż klient nas zauważy?

Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Chcą znać parametry towaru, ceny oraz korzyści, jakie wynikają z zakupu. Nie wystarczy po prostu wystawić produkt na wieszak czy półkę, aby go sprzedać. Szczególnie po okresie pandemii wszyscy rzuca się do odrabiania strat i obawiam, że większość postawi na strategię -XX % na cały asortyment. To będzie jednak nie przemyślana forma. A przecież sprytnie skrojonymi materiałami marketingowymi można opowiedzieć o produkcie. Forma tego komunikatu powinna być atrakcyjna, nietuzinkowa i spójna z koncepcją marki lub sklepu.

W pierwszej kolejności trzeba przyciągnąć uwagę klienta i zmotywować go do wejścia do sklepu. Następnie istotny jest pomysł na atrakcyjne ułożenie towaru oraz przemyślane

ustawienie materiałów marketingowych. Kolejnym obszarem, który ma znaczenie, jest odpowiednia obsługa klienta i szeroka wiedza na temat sprzedawanych produktów. Dopiero na końcu być może nastąpi sprzedaż. Czy stać Was na to, by cały ten proces był dziełem przypadku? Czy naprawdę chcecie inwestować tysiące złotych w sklep, towar, pensje pracowników, a nie mieć planu, jak sprzedać towar z dobrą marżą? Niestety, nadal wielu właścicieli sklepów uważa, że dobry produkt nie potrzebuje reklamy, a plan marketingowy to przesada.

 

DLA KLIENTA LICZY SIĘ NISKA CENA

Gdyby tak było, to wszyscy jeździlibyśmy Dacią Sandero (to obecnie najtańszy, nowy samochód na polskim rynku) . Dlaczego więc istnieją różne typy i marki samochodów z całego przekroju półek cenowych ? Dlaczego wciąż mamy limitowane kolekcje?

Sklepy czy marki bardzo dokładnie analizują potrzeby klientów, zastanawiając się, jak ulepszyć produkt lub ofertę, by przywiązać klienta do siebie na stałe odpowiednio dobranymi

propozycjami. Oczywiście sama oferta nie wystarczy – należy zbudować listę korzyści, które najlepiej opiszą produkty i usługi. Kolejny element to plan, jak o tej ofercie opowiedzieć klientowi. Skoro poświęcamy czas i energię, by wybrać asortyment, warto się zastanowić, jak o nim będziemy opowiadać. Szczególnie że w wielu sklepach produkt jest taki sam albo bardzo podobny. W takich przypadkach kluczowa jest wiedza, jak zbudować mocną argumentację dla klienta i skuteczną ścieżkę dotarcia do serca i portfela kupującego. Niby oczywiste, ale czy masz pomysł na stworzenie magnesów, które przyciągną uwagę klienta? Jak w skali roku

będziesz motywował go do kolejnych odwiedzin sklepu? Bez planu skazujesz się na oczekiwanie na to, aż klient sam domyśli się, że ma do Ciebie przyjść.

ZGUBNA PEWNOŚĆ SIEBIE

Sprzedaż w czasach dużej konkurencji sklepów offline’owych i online’owych jest coraz trudniejsza. Jak już wspominałam – nie wystarczy posiadać dobry produkt i postawić go na

półce. Bez odpowiedniego pomysłu na sklep i sposób sprzedaży produkt sam się nie sprzeda lub będzie sprzedawał się zdecydowanie trudniej. Klienci nie kupią nowego produktu, jeśli nie będą widzieli korzyści z zakupu. Pierwszym krokiem do sprzedaży jest właściwe poinformowanie o ofercie i produkcie, a następnie dotarcie z tą informacją do kupujących przed konkurencją.

Powtórzę: klienci mają na ogół do wyboru kilka innych sklepów, w których można zakupić podobne produkty. Powinni się zatem dowiedzieć, dlaczego to u Ciebie warto robić zakupy.

Należy im pokazać, w czym Twój sklep jest lepszy od konkurencji – nie tylko teraz, ale w skali całego roku. Warto więc przygotować sobie plan na informowanie klientów o akcjach

w naszym sklepie.

 

PROMOCJA NIE DZIAŁA

To dosyć częste stwierdzenie, z którym się spotykam. I owszem, zgadzam się – zła akcja promocyjna nie działa, w przeciwieństwie do tej dobrzej zaplanowanej. Rolą promocji jest zwrócenie uwagi klienta na ofertę sklepu i sam sklep. To rodzaj bodźca, który ma zmotywować do odwiedzin. Dobrze zorganizowana akcja promocyjna ma więc jasno wyznaczony cel. Powinna być realizowana w określonym, krótkim czasie i odpowiadać potrzebom klientów zgodnie z porą roku. Produkty objęte promocją muszą być bardzo czytelnie oznaczone materiałami marketingowymi, które powinny być atrakcyjne i spójne, zarówno w mediach społecznościowych, jak i na witrynie oraz w sklepie. Produkty objęte promocją należy bardzo starannie wybrać, a promocję dokładnie obliczyć. Jeśli mamy mały sklep, artykuły promocyjne

powinny być zlokalizowane w jednym widocznym miejscu, łatwym do zlokalizowania przez klientów.

A jaki jest Wasz plan na korektę działań marketingowych na ten rok?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *